کد خبر: ۱۱۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر استان فارس با مساحتی معادل ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومترمربع چهارمین استان بزرگ کشور به شمار می‌رود و بر اساس اعلام مرکز آمار، سهمی معادل هفت‌درصدی از کل جمعیت کشور را در خود جای‌داده است.

این آمار نشان‌دهنده موقعیت مهم استان فارس ازلحاظ مساحتی و جمعیتی در کشور است ضمن اینکه استان فارس به لحاظ موقعیت جغرافیایی، در کریدور ارتباطی جنوب با مرکز و شمال کشور قرارگرفته و این موقعیت به‌طورقطع محورهای این استان را به یکی از پرترددترین جاده‌های کشور تبدیل کرده است.

به‌رغم شرایط و موقعیت یادشده، این استان هنوز یک آزادراه ندارد و ازنظر زیرساخت‌های جاده‌ای نسبت به استان‌های کوچک‌تر با وضعیت بسیار بدی در این زمینه مواجه است.

در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای احداث یک آزادراه در این استان انجام شد و حتی پروژه تعریف‌شده هم بزرگ‌ترین پروژه ملی استان فارس طی چند سال گذشته بود.

در ابتدا قرار بود این آزادراه، اوایل دهه ۹۰ افتتاح و بهره برداری شود اما پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال از کلنگ‌زنی آن، مردم هر روز شاهد وعده و وعیدهای جدید از افتتاح آزادراه هستند

این پروژه که طرح مطالعاتی آن مربوط به ۴۰ سال پیش است، حدود ۲۲۵ کیلومتر طول دارد و عملیات احداث آن از سال ۸۹ آغازشده است.

در ابتدا قرار بود این آزادراه، اوایل دهه ۹۰ افتتاح و بهره‌برداری شود اما پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال از کلنگ زنی آن، مردم هرروز شاهد وعده‌ووعیدهای جدید برای افتتاح آزادراه هستند.

اهمیت پروژه آزاده اصفهان - شیراز در اتصال این دو شهر گردشگر پذیر به یکدیگر خلاصه نمی‌شود، مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور از خط اتصال این دو کلان‌شهر می‌گذرد و بهره‌برداری از این آزادراه می‌تواند علاوه بر کوتاه کردن مسیر سفر از شمال به جنوب کشور، مصرف سوخت را کاهش داده و آمار تصادفات ناشی از تردد در جاده کنونی مواصلاتی میان دو استان اصفهان و فارس را نیز کاهش دهد.

آخرین وعده افتتاح؛ سال ۱۴۰۰

اما این پروژه حرکت لاک‌پشتی دارد و هر بار وعده‌های جدیدی برای زمان افتتاح آن می‌دهند، یک‌بار پایان سال مالی ۹۷ را زمان افتتاح پروژه اعلام می‌کنند و بار دیگر سال ۹۸ و حال قرار است تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس در مورد آخرین وضعیت آزادراه شیراز - اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این آزادراه در هفت قطعه با ۲۲۲ هکتار در حال اجرا بوده و تاکنون ۷۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

محمود رضایی کوچی با اشاره به جزئیات ۲۱ درصد باقی‌مانده از این پروژه بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال مالی ۹۹ آزادراه شیراز - اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد.

مشکل تأمین اعتبار عامل اصلی تأخیر در اجرای پروژه

وی در مورد علت تأخیر در اجرای این پروژه بیان کرد: برای تأمین اعتبار این پروژه با مشکلاتی روبه‌رو بودیم که خوشبختانه در اعتبارات دولتی سال ۹۸ و ۹۹ آزادراه شیراز - اصفهان دیده شد و بر اساس آخرین پیگیری‌ها به شرکت عمران شهرهای جدید سپرده‌شده و به‌طور حتم با این اقدام و تأمین اعتبار، عملیات اجرایی آن تسریع می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس افزود: به‌طور حتم با تأمین مالی این پروژه در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد البته عملیات اجرایی قطعه هشت که اتصال آن به شیراز و دروازه‌های این شهر است، نیاز به اعتبار دارد که در صورت تأمین اعتبار عملیاتی می‌شود.

نیاز به ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آزادراه شیراز- اصفهان

رضایی در مورد میزان اعتبار موردنیاز برای این پروژه گفت: این پروژه به اعتباری بالغ‌بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و در صورت تأمین و مشارکت سرمایه‌گذار، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از پروژه‌های مهم ملی به شمار می‌رود، افزود: پروژه پس از بهره‌برداری، حدود ۱۱۰ کیلومتر مسیر شیراز- اصفهان را کاهش می‌دهد و زمان سفر وسایل نقلیه به‌طور میانگین ۱۲۰ دقیقه کاهش می‌یابد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این آزادراه با مشارکت وزارت دفاع و دولت در حال انجام است که بر اساس آخرین برآورد حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

جعفر قادری ادامه داد: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته قرار شد که از این میزان، ۴۰۰ میلیارد تومان را شرکت عمران صدرا و بقیه را دولت و وزارت دفاع تأمین کنند.

وی با اشاره به اینکه آزادراه تاکنون حدود ۷۸ تا ۷۹ درصد پیشرفت داشته است، افزود: دولت به دنبال این است که تا قبل از پایان کار دولت در سال ۱۴۰۰ این پروژه به بهره‌برداری برسد که امیدواریم این اقدام صورت گیرد.

استمداد از دو شرکت پیمانکار برای تسریع در اجرای پروژه

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر قطعه یک تا هفت در حال انجام است و قطعه هشت از قلات تا بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز نیز در حال پیگیری است که به دلیل اختلافی که بین دو شرکت بوده تاکنون عملیاتی نشده است.

اجرای آزادراه، مسیر شیراز تا اصفهان را بالغ بر ۱۳۵ کیلومتر کاهش می‌دهد و این به‌معنای ۲۵۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی سوخت در سال و کاهش زمان سفر و کاهش سایر هزینه‌ها خواهد بود

قادری با اشاره به اینکه احداث قطعه هشت آزادراه شیراز - اصفهان نسبت به سایر قطعات از اولویت بیشتری برخوردار بوده و تأثیر قابل‌توجهی بر رفع مشکل ترافیک در محدوده گویم (ورودی شمال غرب شیراز) دارد، از شرکت‌های پارس گستر و جهاد نصر، تقاضا کرد که با همراهی و تعامل و پذیرش مدل‌های ارائه‌شده برای همکاری، در مسیر تسریع احداث این قطعه از پروژه یادشده، تلاش کنند.

قادری در مورد مزایای راه‌اندازی این آزادراه عنوان کرد: اجرای این آزادراه مسیر شیراز تا اصفهان را بالغ‌بر ۱۳۵ کیلومتر کاهش می‌دهد و این به معنای ۲۵۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی سوخت در سال و کاهش زمان سفر و کاهش سایر هزینه‌ها خواهد بود.

به نظر می‌رسد با توجه به موقعیت مهم استان فارس به لحاظ جغرافیایی و گردشگری از یک‌سو و میزان صرفه‌جویی در سوخت و زمان از سوی دیگر، همچنین آثار و پیامدهای مطلوبی که احداث یک آزادراه در کاهش تصادفات منجر به فوت دارد، پیگیری برای تسریع در احداث آزادراه شیراز- اصفهان باید به شکل جدی‌تر در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار